Intenzita prožívání a délka kulturního šoku je závislá na řadě faktorů,
z nichž jedním z nejdůležitějších je rozdílnost domácí a cizí kultury. Je jas–
né, že budeme jinak prožívat pobyt v Číně než v sousedním Slovensku. Do
hry vstupují samozřejmě i další faktory, jako osobnostní a situační. Je na–
příklad prokázáno, že lidé, kteří jsou flexibilní, adaptivní a tolerantní vůči
neznámému, jsou úspěšnější při práci v zahraničním prostředí (Tu a Sulli–
van, 1994). Nepřizpůsobivý a rigidní jedinec se možná ani nestihne adap–
tovat a cizí kulturu zcela odmítne. Tato psychologická obrana odmítnutí
může mít různou formu ­ od nadávání na cizí kulturu („ti Španělé jsou fakt
hrozní, pořád chodí pozdě„) až po vážné psychosomatické problémy (žalu
deční obtíže, bolesti hlavy, zvýšená potřeba spánku). Miloš Forman v jed–
nom svém rozhovoru uváděl, jak dlouhou dobu po svém odchodu do USA
v podstatě prospal. Spánek pro něho byla jakási ulita, ve které se uzavíral
před světem, jemuž nerozuměl ­ nehovořil totiž anglicky. Šroněk (2000)
toto označuje jako „pštrosí politiku“ ­ nevšímat si okolí a uzavřít se do
sebe. Zcela jinak budeme prožívat krátkodobý a jinak dlouhodobý pobyt,
u kterého víme, že návrat domů je v nedohlednu. V druhém případě může
jít o příklad utečenců, kteří se z nějakého důvodu nemohou delší čas vrátit
do své vlasti a ocitnou se v pro ně zcela nepochopitelné kultuře. Navíc žijí
v podmínkách utečeneckých táborů, které mohou stesk po domově či rodi–
ně ještě více zintenzivnit. 
Průběh šoku probíhá v křivce tvaru U, případně dvojitého U (při šoku
z návratu). Někteří autoři vyjadřují průběh W křivky, která je vlastně dvoji–
tým U, symbolizujícím šok z návratu, či jednodušší J křivky (Seelye, 1993). 
V literatuře se většinou setkáváme s popisem kulturního šoku, který
označuje jednotlivé fáze jako: 
* předfáze (před vlastním odjezdem do ciziny);
* líbánky (první kontakt ­ první týdny či měsíce života v cizině);
* kulturní šok (konflikt);
* postupné přizpůsobování (krize);
* adaptace; 
* šok z návratu.
Zpravidla v prvním období po příjezdu do cizí kultury člověk prožívá ja–
kési líbánky a reaguje pozitivně na nové podněty. Bývá zpravidla nadšen
novým prostředím, je naladěn na přijímání cizí kultury a pln očekávání.
V druhé fázi prožívá změnu negativně a začínají se objevovat výše uvede–
89
<< první stránka   < předchozí stránka   přejít  další stránka >   poslední stránka >>