Intenzita prožívání a délka kulturního šoku je závislá na řadě faktorů,
z nichž jedním z nejdůležitějších je rozdílnost domácí a cizí kultury. Je jas–
né, že budeme jinak prožívat pobyt v Číně než v sousedním Slovensku. Do
hry vstupují samozřejmě i další faktory, jako osobnostní a situační. Je na–
příklad prokázáno, že lidé, kteří jsou flexibilní, adaptivní a tolerantní vůči
neznámému, jsou úspěšnější při práci v zahraničním prostředí (Tu a Sulli–
van, 1994). Nepřizpůsobivý a rigidní jedinec se možná ani nestihne adap–
tovat a cizí kulturu zcela odmítne. Tato psychologická obrana odmítnutí
může mít různou formu od nadávání na cizí kulturu („ti Španělé jsou fakt
hrozní, pořád chodí pozdě„) až po vážné psychosomatické problémy (žalu–
deční obtíže, bolesti hlavy, zvýšená potřeba spánku). Miloš Forman v jed–
nom svém rozhovoru uváděl, jak dlouhou dobu po svém odchodu do USA
v podstatě prospal. Spánek pro něho byla jakási ulita, ve které se uzavíral
před světem, jemuž nerozuměl nehovořil totiž anglicky. Šroněk (2000)
toto označuje jako „pštrosí politiku“ nevšímat si okolí a uzavřít se do
sebe. Zcela jinak budeme prožívat krátkodobý a jinak dlouhodobý pobyt,
u kterého víme, že návrat domů je v nedohlednu. V druhém případě může
jít o příklad utečenců, kteří se z nějakého důvodu nemohou delší čas vrátit
do své vlasti a ocitnou se v pro ně zcela nepochopitelné kultuře. Navíc žijí
v podmínkách utečeneckých táborů, které mohou stesk po domově či rodi–
ně ještě více zintenzivnit.
Průběh šoku probíhá v křivce tvaru U, případně dvojitého U (při šoku
z návratu). Někteří autoři vyjadřují průběh W křivky, která je vlastně dvoji–
tým U, symbolizujícím šok z návratu, či jednodušší J křivky (Seelye, 1993).
V literatuře se většinou setkáváme s popisem kulturního šoku, který
označuje jednotlivé fáze jako:
* předfáze (před vlastním odjezdem do ciziny);
* líbánky (první kontakt první týdny či měsíce života v cizině);
* kulturní šok (konflikt);
* postupné přizpůsobování (krize);
* adaptace;
* šok z návratu.
Zpravidla v prvním období po příjezdu do cizí kultury člověk prožívá ja–
kési líbánky a reaguje pozitivně na nové podněty. Bývá zpravidla nadšen
novým prostředím, je naladěn na přijímání cizí kultury a pln očekávání.
V druhé fázi prožívá změnu negativně a začínají se objevovat výše uvede–
89
<< první stránka < předchozí stránka přejít další stránka > poslední stránka >>